Wielu polskich przedsiębiorców ciągle jeszcze z lekceważeniem traktuje blogi. Zupełnie inne zdanie na ten temat mają szefowie takich firm, jak Coca-Cola, Disney, Ikea, czy IBM. Okazuje się, że sukces osiągają ci, którzy zamiast szyldów na płocie i reklam w lokalnej stacji radiowej, dużą część swojego marketingu opierają na regularnie publikowanych, ciekawych i często z dużym przymrużeniem oka pisanych treściach na swoim blogu. Najlepsze blogi są zarówno merytoryczne, jak i zabawne. Pozwalają czytelnikom zrozumieć, o co chodzi w firmowym przekazie. Firmy stają się dla odbiorców czytelne, bo mówią językiem swoich klientów.
Na złość niedowiarkom coraz częściej blog okazuje się skuteczną metodą reklamy i marketingu nowoczesnej firmy. To przecież doskonały i nienachalny sposób dzielenia się z odbiorcami wiedzą, doświadczeniem i poczuciem humoru w naturalny i zabawny sposób. Również poważni prekursorzy różnych rewolucyjnych rozwiązań (np. General Electric, Caterpillar, Boeing) w ten właśnie sposób dzielą się wskazówkami i technicznymi nowościami ze swoimi klientami – obecnymi i przyszłymi.
Jeśli Ty też chcesz wzorem największych światowych marek konsekwentnie budować swoją siłę, zwiększając swoją obecność w Internecie, podnosząc liczbę klientów, sprzedaż, świadomość marki i inne wskaźniki sukcesu swojej firmy, blog może być potężnym narzędziem w Twoich rękach.
Dlaczego Twoja firma powinna mieć blog?
Blog firmowy to świetny sposób realizowania marketingu organicznego, czyli takiego, w którym klienci trafiają do Ciebie dlatego, że tego chcą, a nie dlatego, że informacją o swoim produkcie przerywasz im robienie czegoś przyjemnego (jak to ma miejsce w reklamie). Oni mają problem, a Ty dostarczasz im rozwiązanie, które ma do zaoferowania Twoja firma. Blogowanie daje możliwość dzielenia się wiedzą i ciekawymi informacjami na temat Twoich usług i produktów w autentyczny, przyjemny i zrozumiały dla czytelników sposób. Świetnym pomysłem jest założenie firmowego bloga, gdy rozpoczynasz nowe przedsięwzięcie biznesowe, bo wtedy najskuteczniej pomoże Ci budować nową markę. Blog jest narzędziem do publikacji treści. Klienci wiedzą, że to miejsce dla nich, a nie dla specjalistów, którzy pompują swoje ego, przechwalając się swoją mądrością i zdolnością do szpikowania zdań trudnymi słowami. Właściciele firm mogą używać blogów do tworzenia treści edukacyjnych, które zapewniają prawdziwą wartość ich odbiorcom. To świetny sposób na rozszerzenie zasięgu poprzez poznanie potencjalnych klientów na pierwszym etapie procesu zakupu.
Oto kilka najważniejszych powodów, by Twoja firma miała blog:
- budujesz pozycję swojej firmy w Google i innych wyszukiwarkach
- przyciągasz publiczność i generujesz ruch na stronach produktowych
- zwiększasz świadomość marki i funkcjonalności produktów i usług sprzedajesz
- tworzysz sposobność do nawiązywania współpracy w obydwu kierunkach
- wyposażasz swoją firmę w relatywnie tanie narzędzie marketingowe
Twój blog pomoże Twojej stronie awansować w Google
Przez wiele lat nasłuchaliśmy się, że jeśli każda firma do pełnego funkcjonowania czegoś tam potrzebuje. W zależności od epoki były to różne rzeczy, od telefonu do profilu na facebooku. Dla każdego oczywiste jest dzisiaj, że firma, która nie ma swojej strony internetowej, nie istnieje – prawda? Tylko co komu po stronie, jeśli na tę stronę nikt nie wchodzi? Niestety – wielu stron firmowych dotyczy ten problem. Nikt tam nie wchodzi, bo nie ma po co. Takie witryny aż się proszą o uruchomienie w nich bloga. Miejsca, w którym można umieszczać informacje, które ożywią całą witrynę i nadadzą sensu jej istnieniu.
Istnieje kilka sposobów pisania tekstów pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek. Dzięki temu Twój blog będzie wyświetlany wyżej na stronach wyników wyszukiwarek (SERP) takich jak Google czy Bing. Blog źle prowadzony, który nie jest zoptymalizowany pod kątem wyszukiwania, marnuje Twój czas i wysiłek.
Ulepszanie blogowego SEO warto zacząć od upewnienia się, że Twój blog jest czytelny i łatwy w nawigacji. Jeśli artykuły nie są zrozumiałe i łatwe do przeczytania, bo nie używasz w nich naturalnego, prostego i konwersacyjnego języka – jego przeszukiwanie i indeksowanie będzie stanowić wyzwanie dla robotów wyszukiwarek. Jeśli zamieszczone treści będą niskiej jakości, czytelnicy będą szukać czegoś innego, co pozwoli im szybciej rozwiązać swój problem i da poczucie lepiej spędzonego czasu. Jeśli poruszanie się po blogu sprawia trudność, prawdopodobnie wyniki Cię nie zadowolą. Dlatego od początku blog powinien być skoncentrowany na użytkowniku i tylko wtedy pomoże Ci zatrzymać go na Twojej stronie.
Warto poświęcić czas na znalezienie i wprowadzenie do tekstów odpowiednich słów kluczowych dla treści swojego bloga. Narzędzia do planowania słów kluczowych mogą pomóc w łatwym stworzeniu planu treści (swoistego scenariusza, według którego napiszesz cały artykuł). Warto wypróbować wiele narzędzi, aby przekonać się, które działa najlepiej i pozwoli Ci rozpocząć opracowywanie strategii treści firmy przy niewielkiej inwestycji czasu lub pieniędzy. Jeśli uważasz, że to nie jest zadanie dla Ciebie, nie zniechęcaj się, tylko znajdź agencję marketingową albo copywritera, który pomoże Ci Tworzyć i regularnie dostarczać czytelnikom ciekawe i dobrze napisane artykuły.
Zamieszczaj treści, które pomogą Twoim czytelnikom
Należy pamiętać, że wyszukiwarki lubią blogi, które przynoszą korzyści czytelnikom. Pisanie treści nie jest tylko znalezieniem kolejnej sceny, z której można wygłaszać napuszone przemowy. Blog to nie miejsce, w którym mówi się o sobie w trzeciej osobie. Dlatego nie każdy może i nie każdy powinien prowadzić blog. Na blogu trzeba się skoncentrować na zrozumieniu swojego klienta i na tym, jak możesz mu pomóc. Twoje treści muszą nie tylko być merytoryczne i prawdziwe. Jeszcze ważniejsze jest, by były interesujące i użyteczne dla Twojej grupy docelowej. Pisanie dobrych artykułów jest efektem myślenia o potrzebach czytelników, a nie o własnych. Jeśli sprzedajesz noże, wcale nie najważniejsze jest, jak twarda jest stal, z jakiej są wyprodukowane. Ważniejsze jest, jak miękkie są ziemniaki, które będą tymi nożami obierane. Poznaj problemy swoich odbiorców i ustosunkuj się do nich w kompetentny, przyjazny i empatyczny sposób.
Naucz odbiorców, dlaczego warto skorzystać z Twojej oferty
Na rynek trafiają coraz bardziej zaawansowane produkty. Czas między pojawieniem się nowej potrzeby i znalezieniem sposobu jej zaspokojenia coraz bardziej się skraca. Klienci bardzo często zaskakiwani są tym, że ktoś próbuje im sprzedać produkt, o którego przeznaczeniu i funkcjonowaniu nie mają pojęcia. I w takim momencie powinieneś pojawić się Ty i Twój blog. Czytelnik, który wtedy jeszcze nie wie, że będzie Twoim klientem, dowiaduje się od Ciebie, że jest coś, o czym do tej pory nie wiedział. Dowiaduje się o tym w czasie, który sam wybrał, a Ty zadbasz o to, by sposób przekazania tej informacji był dla niego przyjemny i budzący zaufanie. To właśnie od Ciebie dowie się o tym, jak wspaniałe działa Twój produkt i dlaczego powinien skorzystać z Twojej oferty. W ten sposób, dzięki swojemu blogowi możesz mu sprzedać coś, o istnieniu czego jeszcze chwilę temu nie miał pojęcia. To prawdziwa potęga dobrze prowadzonego bloga.
Czy blog działa tylko dla usług i sprzedaży online?
Czasem można usłyszeć arcyciekawe twierdzenie typu: „ja nie potrzebuję strony ani bloga, bo mój biznes działa całkowicie offline”. Zwykle wtedy pada tutaj przykład jakiejś firmy, której funkcjonowanie rzeczywiście w żadnym swoim etapie nie wymaga korzystania z Internetu. Bez względu na to, jak bardzo nieinternetowy biznes prowadzisz, z pewnością ucieszyłbyś się, gdyby nagle wzrosła liczba jego klientów. Pewnie, że tematy blogowe czasem nie przychodzą łatwo do głowy, ale jeśli podejdziesz do sprawy od właściwej strony, czyli od potrzeb i problemów swoich klientów, to z pewnością Internet nie będzie stanowił utrudnienia w dotarciu do nich.
Każdy biznes, który do swojego funkcjonowania potrzebuje dużej liczby klientów i którego dochód zwiększa się, jeśli rośnie klientela, zyska dzięki prowadzeniu bloga.