Co to są responsywne strony internetowe

Responsywne strony internetowe

Ludzie spędzają średnio ponad 3 godziny dziennie na korzystaniu z cyfrowych multimediów na swoich smartfonach. W związku z tym, nie wystarczy już posiadanie strony internetowej, która działa tylko z komputera stacjonarnego lub laptopa.

Responsywne strony automatycznie dostosowują się do różnych rozmiarów ekranu i widoków. Dzięki responsywnej stronie internetowej ktoś może przeglądać Twoją witrynę z dowolnego urządzenia, a mimo to wygląda i działa prawidłowo.

Aby było to możliwe, Twoja strona internetowa potrzebuje responsywnego projektowania. Responsywne projektowanie stron internetowych oznacza, że ​​Twoja strona dostosowuje się do rozmiaru ekranu urządzenia. Oferuje użytkownikowi najlepsze wrażenia, niezależnie od tego, czy surfuje na komputerze stacjonarnym, laptopie, tablecie czy smartfonie.

 

Jak działa responsywna strona internetowa?

Typowa strona internetowa składa się z wielu plików (każda podstrona – strona główna, strona o nas, oferta itp. – jest pojedynczym plikiem). Każdy plik zawiera kod HTML i zawartość w postaci tekstu i obrazów. Strony internetowe są stylizowane za pomocą plików zwanych kaskadowymi arkuszami stylów (CSS). Pliki CSS określają wygląd i projekt Twojej witryny, a pliki HTML określają zawartość.

Dla uproszczenia załóżmy, że standardowa strona internetowa (nie responsywna) składa się z zestawu plików i kilku plików CSS, które określają wygląd strony. Strona responsywna stosuje inne zasady niż w pliku CSS w zależności od urządzenia, z którego uzyskuje się dostęp do strony. Strona różni się wyglądem i „reakcją” w zależności od urządzenia.

Przykład: jeśli odwiedzasz witrynę z komputera stacjonarnego, zobaczysz menu nawigacyjne zorientowane poziomo, podczas gdy z urządzenia mobilnego zobaczysz menu zorientowane pionowo (tzw. hamburger menu) z większym tekstem, który łatwiej przeczytać na mniejszych ekranach smartfonów i tabletów.

Responsywne projektowanie stron internetowych działa z kaskadowymi arkuszami stylów (CSS). Korzystanie z różnych ustawień w celu zastosowania różnych właściwości stylu w zależności od rozmiaru ekranu, orientacji, rozdzielczości, możliwości kolorów i innych cech urządzenia użytkownika.

CSS oferuje twórcom stron internetowych różne opcje sprawdzania rozmiaru ekranu, rozmiaru okna przeglądarki i rozdzielczości z urządzeń końcowych odwiedzających witrynę oraz definiowania specjalnych zasad układu wyświetlania dla odpowiednich rozdzielczości i rozmiarów ekranu.

 

Dlaczego responsywność stron internetowych jest ważna?

Czas kiedy internauci wchodzili na strony internetowe tylko z komputera stacjonarnego i monitora tego samego rozmiaru  już dawno minął.

Obecnie ludzie uzyskują dostęp do stron internetowych z różnych urządzeń o ekranach od kilku centymetrów do 27 cali, a nawet większych. Użytkownicy oczekują, że odwiedzana przez nich witryna będzie wiedziała, że ​​korzystają ze smartfona, a nie komputera czy tabletu. Oczekują, że witryna dostosuje się do nich, a nie na odwrót.

 

Korzyści wynikające z responsywności

Witryna dla każdego urządzenia: bez względu na to, czy przeglądasz witrynę na 24-calowym monitorze, czy na ekranie smartfona, witryna jest renderowana w najlepszy sposób, aby użytkownik mógł ją bezproblemowo wyświetlić.

Zoptymalizowany projekt strony internetowej dla danego urządzenia: Dzięki responsywnemu projektowi strony internetowej wszystkie obrazy, czcionki i inne elementy HTML są odpowiednio skalowane, aby optymalnie wykorzystywać rozmiar ekranu użytkownika.

Responsywne projektowanie stron internetowych jest tańsze: Twoja witryna jest łatwiejsza w zarządzaniu, ponieważ jest to jedna witryna, a nie dwie, trzy czy jedenaście. Nie trzeba wielokrotnie wprowadzać zmian, można pracować i aktualizować treści w obrębie jednej strony internetowej.

Współczynnik rankingu Google: witryny, które nie są responsywne, są teraz “karane” przez przeglądarkę Google. Dlatego responsywność stron internetowych jest niezwykle ważne dla optymalizacji wyszukiwarek. Jeśli Twoja witryna nie jest zoptymalizowana pod kątem urządzeń mobilnych, trudno będzie o jedno z czołowych miejsc w wynikach wyszukiwania Google.

 

 

 

 

Masz pytania?

Zadzwoń lub napisz do nas, jesteśmy do Twojej dyspozycji!

Polecane artykuły

Model StoryBrand

Model StoryBrand

Model StoryBrand to koncepcja marketingowa stworzona przez Donalda Millera. Jej głównym celem jest uproszczenie komunikacji między marką a klientem, tak aby odbiorca mógł łatwo zrozumieć, czym dana marka się zajmuje i jak może mu pomóc.   Na czym polega Model StoryBrand? Wyobraź sobie, że każda marka opowiada historię. Model StoryBrand

Czytaj więcej »
Certyfikat SSL

Co to jest certyfikat SSL

SSL to nazwa protokołu kryptograficznego służącego do uwierzytelniania i szyfrowania komunikacji w sieci. Certyfikat SSL to plik danych przechowywany na serwerze źródłowym witryn i umożliwia przechodzenie z protokołu HTTP na HTTPS, co zwiększa bezpieczeństwo. Certyfikaty SSL umożliwiają szyfrowanie SSL/TLS i zawierają klucz publiczny witryny oraz tożsamość witryny wraz z powiązanymi

Czytaj więcej »
Dlaczego warto mieć blog firmowy

7 powodów dla których warto prowadzić firmowy blog

Wielu polskich przedsiębiorców ciągle jeszcze z lekceważeniem traktuje blogi. Zupełnie inne zdanie na ten temat mają szefowie takich firm, jak Coca-Cola, Disney, Ikea, czy IBM. Okazuje się, że sukces osiągają ci, którzy zamiast szyldów na płocie i reklam w lokalnej stacji radiowej, dużą część swojego marketingu opierają na regularnie publikowanych,

Czytaj więcej »